SMS Reklaam
Miks mobiiliturundus?
Mobiiliturundus, mida sageli defineeritakse lihtsalt kui turundust läbi mobiilse kanali on viimase kolme aasta jooksul üks tõusvamaid trende turunduses: nii Eestis ja mujal Baltikumis, kui ka Euroopas ja maailmas. Valdkonnale nähakse lähiaastatel kiiret kasvu ja kanali propageerijad nagu Mobile Marketing Association, kuulutavad et tegemist on ühe vähese viimase 50 aasta jooksul tekkinud uue turunduskanaliga, millel on potentsiaal peagi kujuneda üheks peamiseks vahendiks, kuidas ettevõtted klientideni jõuavad.
Põhjuseid mobiiliturunduse tõusuks on mitu, tähtsaim neist on seotud mobiilide läbivusega: kui kümme aastat tagasi olid mobiilid vaid ärimeestel ja viis aastat tagasi enamasti noortel, siis nüüdseks on enamikes arenenud riikides ligi 100% läbivusele mobiiltelefonid jõudnud väikestest lastest kuni pensionärideni. Mobiilikasutajaid on vähemalt sama palju kui televaatajaid, rohkem kui lehelugejaid, rohkem kui raadiokuulajaid ja rohkem kui internetikasutajaid – on selge, et kasutajate arv muudab mobiiltelefoni kui turunduskanali turundajale atraktiivseks.
Teine mobiiltelefoni tugevus on see, et ta on meiega alati kaasas. Kui televiisor ja arvuti on enamasti seotud konkreetse kohaga, nagu kodu või töö, siis mobiiltelefoni kaudu on võimalik teateid saata ja kampaaniates osaleda ka siis, kui me väljas viibime.
Positiivne maine.
Mobiilireklaami head tavad, mida enamik siinseid reklaamijaid ja teenusepakkujaid järgib, kätkevad endas nii seadusesse kirjutatud kui ka kirjutamata reegleid. Esiteks on oluline nõusolekupõhisus – teate saaja peab olema saatjale oma telefoninumbri ise andnud (olles näiteks organisatsiooni, klubi, ettevõtte püsikliendiprogrammi liige). Teiseks peab sõnumi saajale olema kohe ja ilma mõistatamata selge, kes talle teate saadab, ning kolmandaks peab edasiste sõnumite saamisest olema lihtne loobuda. Tänu heade tavade järgmisele siinsete turundajate poolt on SMS-reklaamile kujunenud e-postireklaamiga võrreldes positiivsem maine ja kardetud spämmilaine on jäänud olemata.
SMS-reklaami kontakti hind võib (kuigi ei pruugi) mõne teise kanaliga võrreldes olla pisut kõrgem, samas tuleb arvestada, et kontakti väärtus on SMS-reklaamil üldjuhul suurem. Ühegi teise kanaliga ei ole korraliku kliendibaasi olemasolul võimalik suunata teateid nii täpselt kui SMSiga, ühtlasi garanteerides ka selle, et teade läbi loetakse. Viimase aja uurimused näitavad, et e-postireklaami efektiivsus on viimastel aastatel tänu spämmi suurele hulgale hakanud kahanema ja inimesed on õppinud e-postireklaami sarnaselt telereklaami ja lehereklaamiga ignoreerima – SMS-teated aga loeme peaaegu alati läbi. See on muutnud SMS-i hetkel kõrgeima meeldejäävusega (recall rate) turunduskanaliks.
Pangad on juba mitu aastat saatnud SMS-teate juhul, kui kliendi kontol on toimunud laekumine või väljaminek. Samamoodi võiks pank kliendile ka teada anda, kui nad said laenutaotluse kätte või kui pangakaart on valmis ja sellele võib järgi tulla. Või kui pass või ID-kaart on valmis. 2004. aasta juunis tulid keskkooli lõpetanutele riigieksamite tulemused esmakordselt SMSiga. Sõnum saabus enne seda, kui tulemused kooli jõudsid.
Spämmimine pole meelt mööda kellelegi.
Mobiilse reklaami ühe ohuna nähakse reklaamsõnumite massilist saatmist mobiiltelefonidele ehk spämmimist.
Analoogiliselt e-kirja või paberreklaamide saatmisega saab ka reklaamsõnumeid saata mobiiltelefonidele ilma telefoniomanikelt luba küsimata, mistõttu puudub mobiiltelefoni omanikul võimalus keelduda saadetud sõnumite vastuvõtmisest.
Reklaamsõnumite saatmise eelduseks on olemasolev kliendibaas koos nende mobiiltelefonide numbritega. Vajalik oleks ka klientide nõusolek sõnumite vastuvõtmiseks.
Mobiilse turunduse kampaaniad viiakse sageli läbi koos teiste meediakanalite kaasamisega, mis tagab samas ka kampaania suunatuse tootest või teenusest huvitatud rühmale. Reklaamid koos juhenditega kampaanias osalemiseks edastatakse tavaliselt ajakirjade/ajalehtede või veebireklaamide vahendusel.
Kui inimene annab kuhugi oma postiaadressi, siis ta ilmselt eeldab, et talle võidakse sinna saata mingeid reklaamprospekte. Kui ta annab oma telefoni, siis ta ilmselt ka eeldab, et talle helistatakse sealt," ütles EMT infojuht Kaja Pino. "Aga reklaami saatmiseks eraldi nõusoleku küsimine kuulub ärilise viisakuse juurde."
Kaubamaja kasutab oma andmebaasi.
Tallinna kaubamaja turundusosakonna juhataja Enn Parel nimetas mobiiliturundust paljulubavaks võimaluseks, millega saab reklaami saata just neile kaubamaja kliendibaasis olevatele inimestele, keda vastav teade võiks huvitada.
"Meie käsitluse kohaselt peaks selleks inimestelt kindlasti eraldi luba küsima," ütles Parel, välistades võimaluse, et oma püsikliendi mobiilinumbri teadmine võiks juba olla piisav nõusolek.
Hüppeliselt suureneb SMS-i saatmine kõigi pühade puhul, mil on komme häid soove ja tervitusi edastada: jõulud ja aastavahetus, sõbrapäev, naistepäev... Möödunud aasta jõulude ajal suurenes sõnumite saatmine tavapärasega võrreldes pea kakskümmend korda!
Mobiiltelefonide tootjad ja operaatorid panevad praegu hoolikalt kõrva taha, kuidas me tarbijatena õpime SMS-i väga erinevaid võimalusi kasutama ning sellest teadmisest tulenevalt mõtlevad nad välja uusi teenuseid. On tähelepanuväärne ja suurepärane, et paljud neist teenustest ja uutest lahendustest pakutakse välja just Eestis.